Omnipas 65+

Omnipas 65+, nu ook op MOBIB-kaart

Bent u 65 jaar of ouder en reist u regelmatig met De Lijn? Dan geniet u van een voordelige formule! Met uw Omnipas 65+ reist u één jaar onbeperkt.
Het Omnipas 65+ jaarabonnement staat sinds kort ook op een MOBIB-kaart. Zo'n MOBIB-kaart is een stevige, kleine, kaart met een computerchip erin.
Voor meer informatie over De Lijn, over tarieven, reiswegen en dienstregelingen kan je surfen naar www.delijn.be of bellen naar 070/22.02.00 (0,30 euro/minuut).

Voorwaarden

Om een Omnipas 65+ van De Lijn aan te kunnen aankopen, moet u 65 jaar zijn of worden.

Bedrag

Het abonnement zelf, de Omnipas 65+, kost 53 euro per jaar. Op de website van De Lijn kan u nagaan of u van een korting kan genieten.
Als u minder dan 17 keer per jaar bus of tram van De Lijn neemt, dan zijn een Lijnkaart, m-ticket, m-card10, sms-ticket of biljet voordeliger.

Voor de aanmaak van de MOBIB-kaart betaalt u 5 euro per vijf jaar.

  • Heb je al een MOBIB-kaart? Je nieuw abonnement wordt automatisch op je MOBIB-kaart geladen wanneer je de kaart scant op één van onze voertuigen.
  • Heb je al een MOBIB-kaart (met je foto erop) van een andere vervoermaatschappij en je wilt die kaart gebruiken? Je kan jouw abonnement op de bestaande kaart laten toevoegen. Hiervoor moet je eenmalig langsgaan bij een Lijnwinkel in de buurt. Verleng je nadien, dan is de kaart gekend in ons systeem en kan je je abonnement gewoon online aankopen.
  • Heb je nog geen MOBIB-kaart? Je ontvangt van ons binnen de 7 werkdagen een MOBIB-kaart met daarop je abonnement.

Hoe aankopen of verlengen?

Koop online
Dit is de snelste weg naar je abonnement. Je koop of verlengt en betaalt online. En dit in minder dan 1 minuut. Ga snel naar delijn.be/koopabo.
Let wel op, een aantal abonnementen kan je niet online kopen:

  • Heb je al een MOBIB-kaart van een andere maatschappij, dan moet je geen nieuwe MOBIB-kaart kopen. De eerste keer dat je op deze kaart een abonnement van De Lijn wil laten plaatsen, moet je wel je abonnement in de Lijnwinkel aankopen. Een volgende verlenging kan wel online.
  • De korting die door sommige gemeenten toegekend wordt voor een beperkte leeftijdscategorie of een welbepaalde aanvangsdatum wordt niet automatisch verrekend. Hiervoor moet altijd het attest naar de dienst Abonnementen gestuurd worden.
  • Sociale abonnementen tegen verlaagd tarief

Bestel via het contactformulier
Via het contactformulier dienst Abonnementen van De Lijn met vermelding van naam, adres, geboortedatum, geslacht, gewenste aanvangsdatum van het abonnement en gewenste geldigheidsduur van het abonnement (1, 3 of 12 maanden). Vergeet niet een gescande versie van de identiteitskaart toe te voegen.
Bestel schriftelijk
Download het aanvraagformulier Omnipas65+. Vul het in en stuur het op naar de dienst Abonnementen. Vergeet niet een kopie van je identiteitskaart toe te voegen.
Ga naar de LijnwinkelIn de Lijnwinkel krijg je op vertoon van je identiteitskaart en na betaling je abonnement mee.

Gebruik

Bij elke op- en overstap moet u de MOBIB-kaart scannen: hou uw MOBIB-kaart voor de blauwe cirkel onderaan de MOBIB-kaartlezer. Zodra de kaartlezer uw kaart herkent, verschijnt er op het scherm een vinkje ('V‘) op een groen veld. U mag pas dan doorlopen. Bij het afstappen hoeft u niets te doen. Je moet je abonnement dus niet meer aan de chauffeur tonen. Het op- en overstappen gaat dus vlotter. Heb je toch problemen met het scannen? Dan helpt je chauffeur je natuurlijk graag verder.
De Omnipas 65+ of MOBIB-kaart is een vervoerbewijs op naam: alleen de houder mag de kaart gebruiken. Kinderen tot en met 5 jaar mogen gratis meereizen. Bij een controle moet u uw MOBIB-kaart en uw identiteitskaart kunnen tonen. Als u de kaart niet bij u hebt, moet u dus op voorhand een ander vervoerbewijs kopen.

Uitzonderingen

Met de Omnipas 65+ op MOBIB-kaart van De Lijn kunt u niet gratis reizen:

  • op de Limburgse snellijnen
  • in geval van evenementenvervoer
  • met het openbaar vervoer van de MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië).

Goed om te weten

Heb je de gratis app van De Lijn al?
Je kunt deze app makkelijk downloaden via de App Store of de Google Play Store en installeren op je smartphone. Je stippelt er je reisweg mee uit én de app vertelt je op tijd wanneer je moet afstappen. Zo mis je nooit nog een halte. Héél praktisch dus.
Heb je al een profiel op delijn.be?
We werken elke dag aan een betere dienstverlening, zodat we je nog beter kunnen helpen. Blijf je graag op de hoogte van storingen of omleidingen op jouw lijn(en)? Maak dan een persoonlijke profiel aan op delijn.be/mijnprofiel.

Meer informatie

Veel gestelde vragen

Heb je 7 dagen na je bestelling je abonnement niet ontvangen? Neem dan schriftelijk contact op met de dienst Abonnementen.
Heb je een andere vraag of zijn er onduidelijkheden bekijk dan de veelgestelde vragenlijst.

Laatst gewijzigd op: 3/09/18

Dienst Mobiliteit

Dorpsstraat 2
9270 Laarne
T 09/365 46 10
F 09/366 29 70
mobiliteit@laarne.be