Doe de CHEK! CHECK! CHECK! #ikredlevens (archief)

27 maart 2020

  • Op 26 maart 2020 kondigde de Vlaamse overheid haar nieuwe #IKREDLEVENS-campagne aan. Daarmee wil ze alle Vlamingen oproepen om burgerzin te tonen. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De campagne wil met drie belangrijke ‘checks’ mensen aanzetten om goede gewoontes aan te nemen én vol te houden.
    1. Ik blijf thuis en was regelmatig mijn handen.
    2. Ik hou met ouderen alleen digitaal of telefonisch contact.
    3. Ik hou 1,5 meter afstand als ik echt buiten moet zijn.
  • Blijf sporten! Door de coronacrisis kun je niet meer gaan sporten in je sportclub, maar dat wil niet zeggen dat je nu helemaal niet meer kunt sporten. In een open brief roepen Sport Vlaanderen, wetenschappers en sportartsen op om zeker te blijven sporten. Ze geven in 10 richtlijnen mee hoe je dat doet.
    1. Als je nu pas begint met sporten of bewegen, bouw dan heel langzaam op.
    2. Beweeg, train of sport, maar doe het kalm aan: niet intensief en niet te lang aan één stuk.
    3. Doe je normaal duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten.
    4. Oefen wanneer het kan in de openlucht (buiten, in de tuin, op de binnenplaats of het balkon, in het bos …).
    5. Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen.
    6. Sport nu bij voorkeur in je eentje (of beperk je tot je huisgenoten of 1 niet-huisgenoot).
    7. Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan 1,5 meter afstand en geef geen high five, handdruk of knuffel.
    8. Doe niets samen in de marge van je sportactiviteit: ga niet samen met de auto naar de sportactiviteit, kleed je niet samen om enzoverder.
    9. Raak alleen je eigen materiaal aan: gebruik je eigen drinkbus en handdoek, en ook alleen persoonlijk sportmateriaal.
    10. Sport niet als je ziek bent, ook niet individueel. Onthoud dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als het aantal dagen dat je koorts hebt gehad. Als je bijvoorbeeld 3 dagen koorts hebt gehad, begin je pas op dag 7 na het begin van de koorts weer te sporten.

Op www.blijfsporten.be vind je nog meer tips om te blijven bewegen en sporten. Hier vind je een van de filmpjes om thuis te sporten zonder fitnesstoestellen.

  • 1712: omgaan met conflicten in het gezin tijdens de coronacrisis
    De Hulplijn 1712 verwacht een toename van familiaal geweld tijdens de coronacrisis. Vandaag al krijgen veel politiezones en parketten meer klachten over familiaal geweld. 1712 staat klaar om meer oproepen te beantwoorden en zal telefonische en online permanentie blijven voorzien. Lees hier de 5 tips over hoe we kunnen omgaan met conflicten en geweld tijdens deze periode.

Meer informatie:

Laatst gewijzigd op: 27/03/20

Deel deze pagina

ik red levens.jpg
-

Nieuwsoverzicht