Verhuis naar het buitenland als niet-Belg

Maak een afspraak

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente. Ook als u terugkeert naar uw land van herkomst, moet u dit aan de gemeente melden.

Voorwaarden

U verhuist effectief naar het buitenland.

Procedure

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst Burgerzaken. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte dient u uw verblijfsdocument in te leveren bij de dienst Burgerzaken.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

Wat meebrengen

  • adres in het buitenland
  • verblijfsdocument van elk lid van het gezin boven de 12 jaar