Pin- en pukcode identiteitskaart

Aanvragen

In de eID zit een microchip die jouw elektronische handtekening bevat. Hiermee kan je:

  • jouw identiteit online bevestigen
  • documenten elektronisch ondertekenen

Procedure

Op  de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden. Vanaf 12 jaar wordt er een pincode aan de identiteitskaart gekoppeld waarmee men zijn identiteit kan bevestigen. Vanaf 18 jaar kan er een digitale handtekening aan de kaart worden gekoppeld.

Vraag je een identiteitskaart aan na je achttiende verjaardag? Dan heb je automatisch een digitale handtekening op de identiteitskaart. Heb je vóór je achttiende verjaardag een identiteitskaart aangevraagd en ben je intussen 18 geworden? Dan kan je de digitale handtekening op de identiteitskaart activeren. Hiervoor kom je met de pukcode langs op de dienst burgerzaken.

Kostprijs

Codes van een actieve kaart

Wanneer je de pincode van jouw identiteitskaart vergeten bent en je het originele document met zowel pin- als pukcode niet meer in je bezit hebt, kan je nieuwe codes aanvragen bij de dienst burgerzaken van onze gemeente. Het aanvragen van nieuwe codes kost 5 euro. De codes zijn binnen de 2 weken beschikbaar.

Codes van een nieuw aangevraagde kaart

Wanneer je een nieuwe identiteitskaart hebt aangevraagd maar de bijhorende codes thuis niet hebt ontvangen (of je bent ze meteen kwijt geraakt), kan je kosteloos nieuwe codes aanvragen bij de dienst burgerzaken van onze gemeente. De codes zijn binnen de 2 weken beschikbaar.

Meer info

Vernieuwen van de certificaten


In sommige gevallen kan u vragen om nieuwe certificaten te genereren op een reeds actieve kaart:

  • U bent net meerderjarig geworden en wil ook over een handtekencertificaat beschikken
  • U heeft er bij de aanvraag van de kaart voor gekozen om niet over certificaten te beschikken, maar wenst ze nu toch te activeren
  • U beschikt om een andere reden niet over twee actieve certificaten, maar heeft er wel recht op

Wanneer er nieuwe certificaten aangemaakt worden op een reeds bestaande kaart is het belangrijk dat u de meest recente algemene voorwaarden naleest op https://repository.eidpki.belgium.be/#/terms.

Afhandeling

De procedure voor het aanvragen van nieuwe codes is simpel: je gaat hiervoor gewoon naar het digitaal loket. De dienst burgerzaken volgt dit verder voor je op en contacteert je wanneer de codes beschikbaar zijn.