De eBox is jouw digitale brievenbus waarin je op een veilige manier de berichten kunt vinden die door steeds meer en meer overheidsdiensten worden verzonden. Ook Laarne werkt hier mee, bijvoorbeeld voor het afleveren van documenten en nu ook het versturen van uitnodigingen voor de aanvraag van een identiteitskaart.
Voordelen
De eBox biedt tal van voordelen ten opzichte van papieren briefwisseling.
- je krijgt je brief onmiddellijk in de eBox en krijgt hiervan een melding
- vergeet je het bericht te bekijken? Dan krijg je achteraf automatisch nog eens een herinnering
- de eBox is volledig beveiligd en kan enkel via jouw persoonlijke eID of Itsme geraadpleegd worden
- je krijgt gegarandeerd je brief. Gedaan met verloren post of post die laattijdig toekomt
- onze werkwijze voor het hernieuwen van identiteitskaarten verloopt efficiënter, wat de dienstverlening dan weer ten goede komt
- er wordt heel wat papier en drukwerk uitgespaard, en dat is dan weer goed voor onze ecologische voetafdruk
De eBox is er voor zowel burgers als bedrijven en bestaat anno 2025 als volwaardig alternatief voor de fysieke brievenbus. Dat betekent dat steeds meer organisaties gebruik maken van de eBox en de dienstverlening steeds verder wordt uitgebouwd, maar ook dat de eBox dezelfde waarde heeft als een fysieke brievenbus. Concreet zal je dus minder briefwisseling op papier hebben en zullen steeds meer brieven uitsluitend naar de eBox verstuurd worden.
Je bent dus net als bij een fysieke brievenbus en papieren briefwisseling zelf verantwoordelijk voor het lezen, beantwoorden en verwerken van je correspondentie.
Je activeert de eBox via het portaal www.myebox.be. Telkens een nieuw document beschikbaar is, krijg je een melding op het door jou opgegeven e-mailadres.
Toegang tot de eBox is ook mogelijk via andere dienstverleners zoals de app MyGov.be, Mijn Burgerprofiel, Doccle, TrustO …
Voorwaarden
De eBox is gratis, net als de software om je eID in te lezen en Itsme. Een kaartlezer kan je aankopen in een computerwinkel, electrozaak of online en kost ongeveer 20 euro.
Je kreeg de uitnodiging in de eBox: wat nu?
Heb je de uitnodiging digitaal ontvangen? Dan is het niet nodig om dit af te drukken voor je afspraak bij de dienst burgerzaken.
Je plant gewoon een afspraak in via onze website (of belt het nummer 09 365 46 00) en klaar is kees.
Bij de afspraak kom je gewoon persoonlijk langs met de huidige identiteitskaart.