Laarne als kunstgemeente

Openluchtfototentoonstelling

Het Woord: George Grard

Sinds zondag 27 juni 2021 is de Kasteeldreef een bewoonster rijker. Die dag is het beeld Het Woord van George Grard onthuld. Het beeld is een schenking van het Ast Fonteynegenootschap vzw aan het Lokaal Bestuur Laarne. Het prachtige bronzen vrouwenbeeld (van 1m80) dateert uit 1938 en was nooit eerder in het openbaar te zien. De keuze voor Het Woord is niet alleen een ode aan Ast Fonteyne (een woordkunstenaar die 'Vlaanderen leerde spreken'), maar ook aan de vrouw. 
Kunstenaar George Grard (1901-1984) was een boezemvriend en tijdgenoot van Paul Delvaux. Grard groeide uit tot een van de grootste Belgische beeldhouwers. Zijn oeuvre typeert zich door grote beelden waarin hij zijn liefde voor de mens  – niet in het minst de vrouw – en de natuur liet blijken. Zijn werk werd meermaals bekroond. 

Dr. Lucien De Cock, voorzitter van het Ast Fonteynegenootschap, schreef ter gelegenheid van de onthulling van dit beeld een prachtig geïllustreerd boek waarin hij niet alleen George Grard en het beeldhouwwerk, maar ook de geschiedenis van de Kasteeldreef vertelt. 

Een filmpje over de onthulling van het beeld kan je hier bekijken. 

Mayors For Peace: Joris Messiaen en André De Coster

Mayors For Peace (Burgemeesters voor Vrede) werd in 1982 gesticht door Tadatoshi Akiba, de burgemeester van Hiroshima. De belangrijkste doelstelling is het bereiken van duurzame wereldvrede en dit door middel van afschaffing van alle kernwapens. Laarne is lid sinds 2005. In 2013 werkten de lokale kunstenaars Joris Messiaen en André De Coster een sculptuur uit voor Mayors For Peace dat een plaats kreeg in de Skala.

Participatieproject Kalken: Johan Parmentier

In 2011 ontwierp kunstenaar Johan Parmentier een massieve steensculptuur van Doornikse hardsteen als resultaat van een participatieproject in Kalken. Het beeldhouwwerk kreeg een plek tussen de pastorij en de kerk in Kalken en past zo perfect in de omgeving. Dezelfde hardsteen werd immers ook gebruikt voor de bouw van de kerk in Kalken. Het beeld is ingehuldigd in 2012.

Leap of Faith: Sofie Muller

In 2010 won de gemeente Laarne de Radio 2-wedstrijd Thuis voor een beeld. Dat beeld was Leap of Faith van Sofie Muller. Het stelt twee meisjesbenen voor op een driedimensioneel hinkelspel met zeven vakken. Het beeld roept herinneringen op aan de tijd dat op straat spelen nog kon en is tegelijk een oproep om spelen opnieuw een plek te geven in de publieke ruimte. Het refereert eveneens aan de vele sprongen die de mens in zijn leven en binnen de maatschappij moet maken. Muller vervaardigde het beeld in gepatineerd brons. De sokkel heeft de vorm van een grondplan van een kerk en is vervaardigd in blauwe hardsteen.

De Omhelzing: Jan Van Oost

De Omhelzing  aan de Aumansmolen in de wijk ’t Zand kwam er na samenwerking tussen de buurtbewoners en kunstenaar Jan Van Oost in 2008. Zijn kunstwerk werd na een open oproep gekozen uit 25 ingediende projecten. Volgens de legende zijn in de wijk ’t Zand de Laarnse heksen verbrand. De Omhelzing toont een omarmend paar zonder hoofden en is verankerd aan een boom. Het beeld symboliseert niet alleen de verbrande heksen, maar staat ook symbool voor het project op zich dat buurtbewoners dichter bij elkaar wou brengen.

Vidi: Kenny Cotmans

Lak@rt vzw, een plaatselijk kunstenaarscollectief, organiseert tweejaarlijks in 2015 een kunstenroute in Laarne. In 2015 was Kenny Cotman met Vidi een van de deelnemende kunstenaars. Het werk kreeg een definitieve plek aan de Sint-Machariuskerk in Laarne. Vidi bestaat uit twee witte betonsculpturen. Net zoals bij vele werken van Cotman zijn ook hier de menselijke figuren herleid tot hun elementaire vorm.

De Heks: Paul De Bont

De Heksengilde van Laarne schonk in 2017 het beeld De Heks van Paul De Bont aan het Lokaal Bestuur Laarne. Ze kocht het beeld met steun van de Provincie Oost-Vlaanderen. Het kreeg een plaats in de Kasteeldreef (ter hoogte van de Hoogstraat), de toeristische verbindingsweg in de dorpskern van Laarne. De Heksengilde wil zo de lokale heksenvervolgingen van 1607 levendig houden in het collectieve geheugen. Het beeld is gemaakt van inox en staat op een sokkel van beton.