Initiatiefrecht tot het vormen van een meerderheidscoalitie
Artikel 5, §3 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) kent in afnemende volgorde van lijstgrootte een exclusief initiatiefrecht toe om een meerderheidscoalitie te vormen. Het initiatiefrecht komt eerst toe aan de verkozene met de meeste naamstemmen van de grootste lijst en gaat vervolgens over naar de verkozene met de meeste naamstemmen van de tweede grootste lijst en zo verder in afnemende volgorde van lijstgrootte. Als een lijst in twee fracties is opgesplitst, komt het initiatiefrecht toe aan de verkozene die het hoogste aantal naamstemmen heeft en die tot de fractie met de meeste zetels in de gemeenteraad behoort. Als beide fracties van de gezamenlijke lijst even groot zijn, komt het recht toe aan de verkozene met het hoogste aantal naamstemmen op die lijst.
De verkozene met de meeste naamstellen van de grootste lijst krijgt 14 dagen de tijd om een meerderheid te vormen vanaf de dag die volgt op de dagtekening van het proces-verbaal van de verkiezingen van het gemeentelijk hoofdbureau.
Initiatiefrecht in Laarne
In Laarne heeft het gemeentelijk hoofdbureau de verkiezingsuitslag vastgesteld in zijn proces-verbaal van de verkiezingen van 13 oktober 2024, die dit formulier aan de algemeen directeur bezorgde op diezelfde dag. Op haar beurt zorgt de algemeen directeur -overeenkomstig artikel 5, §3 van het DLB- voor de publicatie van het initiatiefrecht.
Op basis van het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau komt het initiatiefrecht in Laarne -zoals vastgelegd in formulier G86 als bijlage bij voormeld proces-verbaal- achtereenvolgens toe aan de volgende verkozenen:
Lijsten in afnemende volgorde van grootte | Verkozene met meeste naamstemmen |
8 Team Burgemeester | Andy De Cock |
3 CD&V/Vooruit | Gert Schelstraete |
5 N-VA | Jasmien Jaques |
Het initiatiefrecht komt voor 14 dagen toe aan de heer De Cock Andy van lijst 8, dit tot en met maandag 28 oktober 2024.
De heer Andy De Cock, houder van het initiatiefrecht, heeft op 22 oktober 2024 een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen ingediend bij de algemeen directeur van onze gemeente. Zo komt er ook een einde aan het initiatiefrecht.
De gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen wordt ingediend door de lijst Team Burgemeester (absolute meerderheid) :
- van rechtswege aangewezen als burgemeester: Andy De Cock
- kandidaat-schepenen: Igor Rogiers, Filip De Landtsheer, Gertjan De Wilde, Freddy Oosterlinck
- kandidaat-voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst: Marie-Rose Locquet
De installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad vindt plaats op donderdag 5 december om 20 uur in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze vergadering is openbaar.
Onmiddellijk na de eedaflegging gaat de nieuwe bestuursploeg officieel aan de slag.
Bekendmakingen algemeen directeur in het licht van installatie bestuursorganen
De algemeen directeur maakt, nadat of indien deze zich voordoen, volgende elementen onmiddellijk bekend op de website van de gemeente:
- de indiening van een verklaring van afstand door de persoon die op dat moment het initiatiefrecht heeft (=initiatiefrecht gaat naar de volgende);
- het ontbreken van een gezamenlijke akte van voordracht, ingediend door de verkozene voor de gemeenteraad die op dat moment het initiatiefrecht heeft, na de periode van veertien dagen (=initiatiefrecht gaat naar de volgende);
- de indiening van een gezamenlijke akte van voordracht door de persoon die op dat moment het initiatiefrecht heeft (=einde initiatiefrecht);
- de uitputting van het initiatiefrecht door alle houders van het initiatiefrecht (=einde initiatiefrecht);
- het ontbreken van een gezamenlijke akte van voordracht op de derde dag voor de installatievergadering (=einde initiatiefrecht).
Bekendmaking algemeen directeur, specifiek voor de installatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst
De algemeen directeur staat tevens in voor de bekendmaking van het aantal te verdelen BCSD-leden (leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst).
Bij besluit van 24 juni 2024 stelde de Vlaamse Regering per gemeente het aantal te verkiezen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst vast. Voor Laarne werd dit aantal vastgesteld op 6.
Artikel 91 van het DLB over het lokaal bestuur bepaalt hoe de zetels van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden verdeeld over de verschillende lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen.
Het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat wordt toegewezen aan de verschillende lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, wordt bepaald naar verhouding van het aantal zetels waarover elke lijst binnen de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt. De raad voor maatschappelijk welzijn (OCMW-raad) kiest de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De mogelijkheid bestaat dat meerdere lijsten ervoor kiezen om zich met elkaar te verbinden. Zij worden dan in de berekening van het aantal zetels als één lijst beschouwd. Die verklaring van lijstenverbinding wordt aan de algemeen directeur overhandigd uiterlijk twee werkdagen voor de uiterste dag waarop de voordrachtsakten zelf ingediend kunnen worden aan de algemeen directeur.
Elke lijst (of groep van lijsten) kan een bepaald aantal kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers voordragen. Pas na de bekendmaking door de algemeen directeur van het aantal te verdelen BCSD-leden per lijst, is men als lijst (of groep van lijsten) zeker over hoeveel leden je mag voordragen.
Uiterlijk de dag na de uiterste datum om een verklaring van lijstverbinding in te dienen, maakt de algemeen directeur op de gemeentelijke webstek bekend hoeveel zetels van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de verschillende lijsten (of groepen van lijsten) toekomen.
De periode tussen de bekendmaking van het aantal BCSD-leden dat elke fractie kan voordragen en de dag dat de akte ingediend moet worden, is bijzonder krap! In sommige gevallen rest er dan maar één dag om de akte in te vullen, handtekeningen te verzamelen en de akte in te dienen.