Om je te identificeren bij of toegang te krijgen tot de beveiligde online overheidsdiensten, kan je gebruik maken van diverse digitale sleutels voor verschillende online overheidsdiensten zoals tax-on-web, ehealth, my pension, my career, vlaanderen.be,...
Inloggen via je EID is voor al deze overheidsdiensten mogelijk en is uiteraard de meest veilige manier. Er zijn echter ook andere mogelijkheden zoals een token, ITSME, een beveiligingscode via mobiele app etc. Op die manier kan je ook zonder EID toch gebruik maken van deze online diensten.
Het beheren van je digitale sleutels gebeurt via de website Mijn digitale sleutels. Voor het beheer kan je ook weer met je EID inloggen. Indien je dit niet kan, dan kan je persoonlijk langskomen bij de gemeente om een unieke activatiecode en -link te ontvangen.
Voorwaarden
Sinds 1 januari 2022 vervult lokaal Bestuur Laarne de rol van Lokaal Registratiekantoor voor de aanvraag en afgifte van de unieke activatiecode voor digitale sleutels. Burgers die nood hebben aan zo'n digitale sleutel, kunnen voortaan bij ons terecht.
Wie komt in aanmerking?
De dienstverlening is beperkt tot:
- de eigen inwoners die op ons grondgebied verblijven
- burgers die geen actuele inschrijving hebben in de bevolkingsregisters (dus geen officieel adres) maar Laarne als laatste gemeente hadden waar zij verbleven
- buitenlandse werknemers die tewerkgesteld zijn in een bedrijf op het grondgebied
Procedure
- Je begeeft je persoonlijk naar de dienst Burgerzaken en geeft een persoonlijk e-mailadres op.
- Jouw identiteit wordt gecontroleerd aan de hand van de identiteitskaart of paspoort, of bij gebreke hieraan, elk ander geldig identiteitsdocument waarbij de identiteit bevestigd kan worden.
- Na deze identificatie ontvang je een activatiecode op papier en wordt er een mail met een activatielink verstuurd naar jouw persoonlijk e-mailadres.
- In jouw persoonlijke mailbox open je de mail met het onderwerp ‘ CSAM – Mijn digitale sleutels : activatie’
- je klikt in deze mail op de rode knop ‘Activeer uw digitale sleutels’. Nu opent zich de site waar je de activatiecode kan ingeven
- Geef de activatiecode die je op papier ontvangen hebt in, en klik op ‘volgende’
- Hierna komt je op een scherm waar u een digitale sleutel naar keuze kan activeren
Alle informatie vind je samengevat in een handige fiche onderaan deze pagina.
Kostprijs
De kostprijs voor het aanvragen van deze digitale sleutels bedraagt 5 euro.
Voor wie
- Mensen die géén online bruikbare eID bezitten
- Niet-ingetreden buitenlanders
- Ingetreden buitenlanders die nog geen verblijfskaart met certificaten hebben
- Belgen met een eID zonder certificaten
- Mensen zonder laptop / computer
Praktijkvoorbeeld
1. Indien je bijvoorbeeld jouw pin- en pukcode van jouw EID kwijt bent en jouw belastingaangifte in orde wenst te brengen, kan je via deze toegang een andere digitale sleutel dan jouw EID kiezen om toegang toe krijgen tot tax-on-web. Elke overheidssite geeft aan welke toegangsmogelijkheden er zijn.
2. Je dient dringend jouw coronacertificaten aan te vragen maar bent de pin- en pukcode van de identiteitskaart kwijt. Via deze digitale sleutels kan je onmiddellijk inloggen op www.mijngezondheid.be om jouw certificaat te downloaden.