Laarne gezonde gemeente

GezondeGemeente_logo_RGB - kopie

Iedereen uit Laarne heeft recht op een “gezonde” gemeente. Om dit te realiseren ondertekende het bestuur een charter “Laarne gezonde gemeente”  met Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin dhr. Jo Vandeurzen en Voorzitter VIGeZ vzw mevr. Inge Vervotte. Gemeente en OCMW zullen in de uitwerking van hun beleid niet enkel de nodige aandacht aan gezondheid besteden maar het tevens structureel verankeren in de meerjarenplanning.Samen met Logo gezond plus vzw worden doelstellingen en acties uitgewerkt op lokaal niveau rond de 7 Vlaamse Gezondheidsdoelstellingen m.b.t. o.a. borstkankerpreventie, vaccinatiecampagne, geestelijke gezondheid en valpreventie.

Komende activiteiten

  • Week van de valpreventie 2017 : “Blijf in beweging, doe het veilig!” – ook in Laarne !

    Mariette, 76 jaar, heeft haar arm in het gips. Toen ze verleden week op haar kousen de trap afkwam, is ze uitgegleden. Resultaat: veel blauwe plekken, stram én een gebroken pols.

    Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Zo'n valpartij heeft vaak nare gevolgen. Stoornissen in evenwicht, spierkracht en/of mobiliteit zijn enkele van de belangrijkste risicofactoren voor een val. Ze kunnen vermeden worden door regelmatig te bewegen. Dat is de beste remedie om valpartijen te voorkomen.
    Ook in Laarne hebben we aandacht voor de zesde Week van de Valpreventie van 24 tem 30 april 2017. We zetten heel wat activiteiten op ism. logo gezond plus, gemeente, sportdienst en dienstencentrum ’t Binnenhof.

    Klik hier voor onze folder – zo zie je meteen voor welke activiteiten je je kan inschrijven

    Vermijd valincidenten: volg onze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier. Begin er vandaag nog aan!

    Onze tips:

    Blijf actief

    • Zit niet te lang stil
    • Beweeg dagelijks minstens 30 minuten zoals bijvoorbeeld wandelen, zwemmen, werken in de tuin, spelen met de kleinkinderen
    • Werk aan je evenwicht, spierkracht en lenigheid
    • Beweeg in functie van je eigen mogelijkheden

    Ga voor een veilig huis

    • Vermijd gladde of natte vloeren, losliggende kabels of omkrullende tapijten
    • Gebruik een veilige trapladder, zorg voor voldoende verlichting en handgrepen

    Verzorg je voeten

    • Draag gemakkelijke schoenen die je voet omsluiten. Draag de juiste maat. De zool is best plat (zonder hakje) en met profiel aan de onderkant
    • Loop niet op blote voeten of kousen
    • Laat voetproblemen behandelen (eelt, ingegroeide nagels,…)

    Kijk uit met je ogen

    • Draag een bril als het nodig is
    • Hou je bril proper en binnen handbereik
    • Zorg voor een regelmatige controle bij de oogarts

    Eet evenwichtig en gezond

    • Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor stevige botten en spieren. Je vindt Calcium in vis, melkproducten en bepaalde groenten en fruit (bv. broccoli, pruimen). Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.
    • Beperk je alcoholgebruik

    Let op met medicijnen

    • Bespreek het gebruik van medicijnen steeds met je huisarts, ook als het gaat over pijnstillers
    • Vermijd kalmeer- en slaapmiddelen

    Voorkom duizeligheid bij het rechtstaan

    • Sta rustig recht uit bed of de zetel
    • Haast je niet naar de bel of de telefoon
    • Ben je vaak duizelig? Praat erover met je huisarts

    Heb je moeite met je evenwicht? Ben je onlangs gevallen? Neem dan contact op met je huisarts. Meer tips en informatie vind je op www.valpreventie.be

Laatst gewijzigd op: 20/03/17